דרמה קומית: גב' מייזל המופלאהה

מה זה דרמה קומית, למה היא נועדה ודרמות קומיות מומלצות

יצא לכם לצפות בסדרת דרמה שעוסקת בנושאים רציניים כמו בגידות, רצח או גירושין, ולפתע אחת הדמויות זרקה לאוויר משפט שגרם לכם להיקרע מצחוק? סביר להניח שצפיתם בדרמה קומית. אז מהי דרמה קומית, ומהן סדרות הדרמה הקומית המומלצות ביותר? כל זאת במאמר הבא. 

להרשמה לניוזלטר

מהי דרמה קומית?

דרמה קומית היא מעין יצור כלאיים המחבר בין קומדיה לדרמה. סגנון הדרמה הקומית הנפוץ בטלוויזיה, בקולנוע או בתיאטרון, משלב בתוכו באופן כמעט שווה בשווה אלמנטים הומוריסטיים לצד עיסוק בנושאים דרמטיים. בתיאטרון המסורתי המושג "דרמה" הגדיר כל פעולה המתרחשת במחזה, אך מהמאה ה-17 נוצרה הפרדה בין דרמה לקומדיה. דרמה תיארה מחזות שהיו ריאליסטיים יותר, בעוד שמחזות קומיים נועדו לשעשע ולהצחיק את הקהל. עם הזמן, הגבולות בין הדרמה לקומדיה היטשטשו בתיאטרון, אך באמצעי תקשורת ההמונים הייתה הפרדה מוחלטת בין הקומדיה לדרמה. בטלוויזיה, בקולנוע וברדיו, הקומדיות שמרו על טון קליל ולא עסקו בנושאים רציניים המאפיינים את הדרמות.

ההיסטוריה של הדרמה הקומית

בתחילת שנות ה-60 תעשיית הטלוויזיה הציגה שני פורמטים טלוויזיוניים שונים: קומדיות שנמשכו חצי שעה ודרמות שנמשכו בין 45 דקות לשעה. הקומדיות הטלוויזיוניות היו לרוב סיטקומים (קומדיות מצבים) שהוקלטו מול קהל חי שישב באולפן או שנוסף להם בעריכה צחוק מוקלט. סדרות הדרמה היו בדרך כלל אופרות סבון, סדרות מדע בדיוני, סדרות משטרה ומערבונים.

אחת מתכניות הטלוויזיה האמריקניות הראשונות ששילבו בין האלמנטים הקומיים לדרמטיים הייתה הסדרה האמריקנית "Hennesey" ששודרה ברשת CBS בין השנים 1952 ל-1962. הסדרה, שעסקה בצוות רפואי של חיל הים, אומנם הייתה הומוריסטית אבל היא כללה גם קונפליקטים דרמטיים בין הדמויות השונות. החל משנת 1969 סדרות הטלוויזיה החלו לשלב בין דרמה לקומדיה וכך נולד ז'אנר הדרמה הקומית.

אחת החלוצות בסוגת הדרמה הקומית היא הסדרה עטורת הפרסים "Room 222" (חדר 222). הסדרה נסבה סביב שיעור היסטוריה אמריקאית בחדר 222 של בית הספר הבדיוני וולט ויטמן, בלוס אנג'לס, קליפורניה. היא שילבה הומור וסצנות קומיות, לצד נושאים רציניים כמו גזענות, עישון ומוות ונושאים אקטואליים כגון מלחמת וייטנאם.

גם הסדרה מ.א.ש, המבוססת על סרט טלוויזיה באותו השם, הייתה דרמה קומית מוצלחת. הסדרה, בבימויו של רוברט אלטמן, שודרה בין השנים 1972 ל-1983. היא עסקה בבית חולים שדה בזמן מלחמת קוריאה, והשתמשה באלמנטים קומיים במטרה להפיץ את המסר האנטי מלחמתי שלה.

ההשפעה של הדרמה הקומית הגיעה גם לסיטקומים הקלאסיים. "הצלצול הגואל", "הנסיך המדליק מבל אייר", "כולם אוהבים את ריימונד" ו"איך פגשתי את אמא" – כל אלו דוגמאות לסיטקומים אשר עסקו מדי פעם בנושאים רציניים.

לצד הדרמה הקומית, קיים תת ז'אנר הנקרא קומדיה דרמטית. הקומדיה הדרמטית היא סדרה קומית בת חצי שעה, שהעלילה בה היא לרוב דרמטית ולא מבוססת על מצבים קומיים. דוגמה לסדרה שכזאת היא בוג'ק הורסמן המשובחת שעוסקת בנושאים רציניים כמו סמים, מוות ודיכאון. הדרמה הקומית לעומת זאת, היא דרמה בת שעה שיש בה אלמנט קומי חזק. היא אמנם עוסקת בנושאים רציניים, אבל פעמים רבות ההתייחסות שלה לנושאים האלו היא בצורה קומית.



אז אחרי שדיברנו על מהי דרמה קומית, הנה כמה המלצות לדרמות קומיות עכשוויות שאתם חייבים לצפות בהן:

קראו עוד:

הקריירה הקומית של דונלד גלובר

במאי הקומדיה הטובים ביותר

קומדיות בכאן  – הכי פופולריות


המלצות על סדרות דרמה קומית

גברת מייזל המופלאה (The Marvelous Mrs. Maisel)


"הקומדיה ניזונה מדיכוי, מחוסר כוח, מעצב ואכזבה, מנטישה והשפלה. את מי זה לעזאזל מתאר יותר מאשר נשים? אם לשפוט לפי הסטנדרטים האלה, רק נשים צריכות להצחיק". כך אומרת גברת מייזל באחת מהדרמות הקומיות הטובות ביותר שמשודרות כיום בטלוויזיה, או יותר נכון בשירות הסטרימינג של אמזון.
איימי שרמן-פלאדינו, מי שהביאה לנו את "בנות גילמור", יצרה את הממתק הטלוויזיוני הזה שאני באופן אישי, מתאהבת בו בכל פרק מחדש. במרכז הסדרה שמתרחשת בשנות החמישים, עומדת מידג' (מרים) מייזל (רייצ'ל ברוסנהאן), עקרת בית יהודייה מניו יורק שמנסה להצליח כסטנדאפיסטית. "גברת מייזל" היא שילוב מנצח בין תסריט שנון עם בדיחות משעשעות, לבין עיסוק בנושאים רציניים כמו גזענות, הומוסקסואליות ומעמד האישה. הסדרה גרפה פרסים רבים, ביניהם גלובוס הזהב על סדרת הטלוויזיה הטובה ביותר ועל השחקנית הטובה ביותר (רייצ'ל ברוסנהאן). ועוד לא דיברנו על הבגדים המושלמים שלובשת הכוכבת הראשית, שרק בשבילם שווה לצפות בסדרה.

גברת מייזל, טריילר

חסרי בושה (Shameless)

אסייג ואומר ש"חסרי בושה", על כל 11 העונות שלה, הייתה צריכה להסתיים הרבה לפני כן. ובכל זאת, היא סדרה מוצלחת מאוד שיש בה רגעים מרגשים לצד סצנות מצחיקות במיוחד. "חסרי בושה" האמריקאית, המבוססת על הסדרה הבריטית "לגדול בלי בושה", מתרחשת בשכונת עוני בדרום שיקגו. היא עוקבת אחר משפחת גלאגר הכוללת שישה ילדים ואב חד הורי, אלכוהוליסט שאינו מתפקד (ויליאם ה' מייסי הגדול, שמגלם את פרנק גלאגר). בזמן שפרנק מבלה בפאבים, בתו הבכורה פיונה (אמי רוסום) נאלצת לדאוג בעצמה לאחיה הקטנים. הגדולה של "חסרי בושה" היא שהיא מצליחה להמחיש לנו מה זה עוני ולעורר בנו הזדהות לדמויות ללא שיפוטיות.

חסרי בושה, טריילר


על הספקטרום

ונקנח בדרמה קומית ישראלית מצוינת. "על הספקטרום", שאותה יצרו הבמאי יובל שפרמן והתסריטאית דנה אידיסיס, מספרת על שלושה צעירים הנמצאים על הספקטרום האוטיסטי, מתגוררים יחד בדירה ברמת גן ומנסים להתמודד עם אתגרים שונים. השחקנים הראשיים ניב מג'ר, נעמי לבוב ובן יוספוביץ', עושים עבודה מופלאה ומצליחים לגלם אנשים עם צרכים מיוחדים באופן אמין ומעורר הזדהות. לצד העיסוק בנושאים מורכבים, יש בה שפע של הומור מרענן וכובש. על הספקטרום רשמה שורה ארוכה של הישגים –  היא זכתה בפרס "סדרת הדרמה הטובה ביותר" בטקס פרסי האקדמיה לטלוויזיה לשנת 2018, זכתה בפרס "הסדרה הבינלאומית הטובה ביותר" בפסטיבל "Series Mania", ואמזון אף הפיקה לה גרסה אמריקאית שגם היא מומלצת לצפייה. היכונו לבכות ולצחוק בו זמנית.

על הספקטרום, טריילר



להזמנת הרצאות על קומדיה והומור

Comments

comments

מה חשבת?