ברביעי הקרוב (11.11) ייערך ערב מחווה לקומיקאי המשפיע ג'ורג' קרלין. אבנר מירב, הסטנדאפיסט ואחד המארגנים, מספר על הקטעים שאהב במיוחד

מעטים האנשים שמשפיעים על תחומם כמו שג'ורג' קרלין  השפיע על תחום הסטנדאפ. ההשוואה הטובה ביותר היא בינו לבין הביטלס – גם מי שלא מתחבר לחומרים לא יכול להתעלם מהתרומה האדירה לתחום ולהשראה שהשאיר לאלו שבאו אחריהם. קרלין הצליח, לאורך קריירה שנמשכה עשורים רבים, לחדש את עצמו, להעביר את תפיסת עולמו וכמובן – להצחיק. הנה כמה קטעים המייצגים את התפתחותו כקומיקאי.

התחלה מעונבת

קרלין הבין עוד בתחילת דרכו שכדי להעביר את המסר שלו, עליו קודם כל לצבור קהל. בקטע הזה משנת 1966 קרלין לבוש בצורה מכובדת ומדבר על נושאים שיחבבו אותו על הציבור. נראה כאילו, באופן מכוון הוא החליט להתחבב עליהם לפני שיתחיל לעצבן אותם.

 

 

שבע מילים גסות

הגאונות של קרלין ניכרת בעיקר באופן שבו הוא משתמש בשפה. בשנת 1972 יצר את המונולוג הנ"ל, שמדגים את התפיסה שלו לגבי שפה בכלל ומילים גסות בפרט. היום מדובר בדבר כמעט טריוויאלי, סטנדאפיסט שמקלל, אבל לעמוד שם, בארה"ב של שנות השבעים ולהסביר שקללות הן חלק לגיטימי בלקסיקון, זו הצהרה שסללה את הדרך לכל מי שבא אחריו.

Stuff

 

אחרי שביסס את עצמו כאיש מצחיק וחכם התחיל לסגל לעצמו קרלין מעמד של מטיף. דרך הקומדיה הייחודית שלו הוא העביר ביקורת, לעתים מרומזת ולעתים בוטה וישירה, על החברה האמריקנית והתחלואים שבה. הקטע הנ"ל משנת 1986 מראה את האבסורד שבחומריות ובתרבות הצריכה.

להציל את העולם

אבל אם כבר ביקורת, אז למה לעצור בארצות הברית? למה לעצור רק באנשים ספציפיים? קרלין המשיך וביקר את החברה האנושית בכללותה. הקטע Saving The Planet משנת 1992 בז ליומרה שבאמירה "להציל את כדור הארץ".

דת זה בולשיט

זה אולי הקטע המזוהה ביותר עם ג'ורג' קרלין. קרלין מעולם לא הסתיר את סלידתו הרבה מהדת הממוסדת והטיף לאתאיזם במשך כל חייו. אולם בשנת 1999 הוא זיקק את המשנה שלו לקצת יותר מ-10 דקות שמעבירות את המסר שלו באופן ברור – ומאוד מצחיק.

 

 

***

ערב המחווה לג'ורג' קרלין ייערך במועדון "סטנדאפ פקטורי", בהשתתפות: אבנר מירב, ינאי בן נח, עמית קלינג, עידן ברקאי, שמעון ראיצ'יק, חגית גינזבורג, אורי הלוי ואביתר חלימי

פרטים באתר או בדף הפייסבוק

Comments

comments

מה חשבת?