המפץ הגדול ופילדלפיה חוזרות אלינו בקרוב, אחת לעונה אחרונה ואחת כבר חודשה לעוד אחת. אבל למה "פילדלפיה זורחת" פשוט יותר טובה? יונתן עמירן מנסה להבין

.

 

בחודש הבא יחזרו שתי סדרות קומיות שונות מאוד  למסכי הטלוויזיה שלנו. ב-5 בספטמבר תשודר העונה ה-13 של ״פילדלפיה זורחת״, אחת הסדרות האהובות עליי אי פעם. החבורה המפוקפקת שמנהלת את הפאב האירי ״פאדי״ תחזור לחיינו לעוד הרפתקאות מטורפות ומלוכלכות, הפעם כנראה ללא דניס ריינולדס, המנהיג השחצן של החבורה שעזב בסוף העונה הקודמת לצפון דקוטה לגדל את הבן הממזר שלו. השבוע יצא טריילר לעונה החדשה שמבטיח שהחבורה תגיב לאירועים אקטואליים כמו תנועת ה״מי טו״ ותמשיך להיות מזוויעה, אלימה ורועשת כמו תמיד. הסדרה חודשה כבר לעונה 14 מה שיכניס אותה לתיקו עם הסדרה העתיקה The Adventures of Ozzie and Harriet משנות החמישים, למספר העונות הרב ביותר של סדרה קומית לא מצוירת. ובצד השני יש לנו את ״תאוריית המפץ הגדול״, אחת הסדרות השנואות עליי אי פעם, שחוזרת לעונה 12 ב-25 בספטמבר, מה שיהפוך אותה לסיטקום המולטי-קמרה הכי וותיק בהיסטוריית הטלוויזיה. לעומת ״פילדלפיה זורחת״ אבל, השבוע היוצרים הכריזו שהעונה ה-12 תהיה האחרונה, כנראה בגלל רצונו של כוכב הסדרה ג׳ים פרסונס, שלדון, להמשיך הלאה.

למרות העובדה ששתי הסדרות הגיעו להישגים המרשימים האלו, והעובדה ששתיהן זכו לחיקויים במדינות ברית המועצות לשעבר, שתי הסדרות שונות מאוד, הן בסגנון שלהן והן בביקורת שקיבלו. העונה האחרונה של ״פילדלפיה זורחת״ זכתה לביקורות אוהדות, ופרקים בה נקראו כמה מהטובים בתולדותיה. בזמן ש״המפץ הגדול״ נחשבה על ידי מבקרים רבים כשריד מיושן של תקופת הצחוק המוקלט, סדרה בעלת דמויות מעצבנות ומלאה בקלישאות וחנפנות לא מוצלחת לקהל גיקי. כשהוכרז שהעונה הבאה של ״המפץ הגדול״ תהיה האחרונה, טור באתר האינטרנט של העיתון הבריטי המכובד The Guardian הכריז ״הסיוט הארוך שלנו סוף-סוף נגמר״. מצד שני, ״המפץ הגדול״ ממשיכה להביא רייטינג נהדר וזכתה לפרסי אמי רבים, בזמן ש״פילדלפיה״ משודרת בערוץ כבלים ולא הייתה מועמדת אפילו פעם אחת לפרס האמי, עובדה שהייתה הבסיס לאחד מהפרקים הטובים שלה. מדובר בשתי תוכניות בצדדים ההפוכים של הספקטרום, אחת אהובה על ידי ההמונים ושנואה על ידי קובעי הטעם, והשנייה בדיוק ההפך.

למה בעצם? למה ״פילדלפיה זורחת״ יותר חכמה, יותר מצחיקה, יותר טובה מ״המפץ הגדול״. נאמר בעבר שההבדל בין הסדרות הוא ש״המפץ הגדול״ היא קומדיה על אנשים חכמים בשביל אנשים טיפשים, ו״פילדלפיה זורחת״ היא קומדיה על אנשים טיפשים בשביל אנשים חכמים. וריאציות של הציטוט הזה נאמרו גם על ״קומיוניטי״, ״משפחה בהפרעה״ וכל סדרה קומית טרנדית, אהובה וחסרת רייטינג אחרת, אך תמיד בהשוואה ל״מפץ הגדול״. אך הציטוט הזה מרגיש לי אליטיסטי מדי. אני לא רוצה לקרוא למעריצי ״המפץ הגדול״ טיפשים רק כי הם נהנים מסדרה שאני לא אוהב. אבא שלי מת על ״המפץ הגדול״, למרות שהוא מכנה אותה ״שלדון״, והוא לא טיפש. אז בואו ננסה להבין למה סדרה אחת יותר טובה בלי שמות גנאי.

אני גם לא רוצה רק להתייחס לכך ש״המפץ הגדול״ עדיין משתמשת בצחוק מוקלט ושלוש מצלמות ב-2018. נכון שזה מיושן, ולא צריך לקרות יותר, כמו סוג של בלאקפייס פחות פוגעני, אבל זו לא הנקודה. אני חושב שאחת מהסיבות ש״פילדלפיה זורחת״ יותר טובה היא המודעות. בשתי התוכניות יש דמויות מעצבנות ונוראיות, אבל ״המפץ הגדול״ פועלת תחת הרושם שהדמויות האלה מקסימות ואהובות. ״פילדלפיה״ יודעת שהדמויות האלו נוראיות, ונותנת  להן לסבול בגלל המעשים שלהם.

עוד יתרון שיש ל״פילדלפיה זורחת״ הוא אלמנט ההפתעה. הומור בא תמיד ממה שלא צפוי. אתה לא יכול לדעת איך פרק של ״פילדלפיה״ יגמר. זה יכול להתחיל מהחבורה לא מרוצה מביקורת רעה ולהסתיים בחטיפה שני אנשים, זה יכול להתחיל בטיול לפארק מים ולהסתיים בפאניקת איידס בבריכה. זה יכול להתחיל עם צ׳ארלי ודי עובדים בתיכון, ולהסתיים בהקרנה של סרט המשך מטורף ל״נשק קטלני״ שגורם לתלמיד לצבוע את פניו בשחור. כל המצבים המופרכים האלה מושתתים על היגיון פנימי, שלגמרי עובד כשאתם צופים בפרק. לעומת זאת ב״מפץ הגדול״ אתה תמיד יודע ששלדון יעשה משהו מעצבן, לאונרד יתלונן על זה, ובסוף הכל יחזור לאיך שהיה.

הדמויות ב״פילדלפיה זורחת״ גם מורכבות יותר מ״המפץ הגדול״. יש לנו את דניס, שנראה בהתחלה כסתם בחור חתיך ושחצן אך מתברר כפסיכופת עם נטיות רצחניות; די, שרק רוצה שאנשים יאהבו אותה ומנסה להגיע לכך בכל דרך אפשרית; מק, שהתחיל כשרירן טיפש, התפתח לנוצרי אדוק ובעונה האחרונה יצא מהארון; צ׳ארלי, אידיוט-סוואנט נאיבי בעל השקפה מיוחדת על העולם וכישרונות מוחבאים רבים; ופרנק, מיליונר שבוחר לחיות חיים באשפתות עם השותף שלו, שהוא אולי הבן הביולוגי שלו, מסיבות לא ברורות. תשוו את זה ל״תאוריית המפץ הגדול״ עם לאונרד החנון הפחדן, שלדון הקריקטורה האספרגרית, ראג׳ ההודי הביישן, הווארד החרמן היהודי ופני… הבת.

אבל בסופו של דבר זו רק דעתו של אדם אחד. אדם שהוא מעריץ של סדרה אחת ושונא סדרה אחרת. אני לא ראיתי פרק שלם של ״המפץ הגדול״ כמה וכמה עונות. אולי הם השתפרו. אך אין ספק שבעולם ביקורת הקומדיה סדרה אחת נחשבת להרבה יותר איכותית, למרות המחסור שלה ברייטינג עצום ופרסי אמי. אתם אולי לא תסכימו איתי, וזה בסדר. אבל אני חושב שהדור הבא של הקומדיה יהיה הרבה יותר מושפע מסדרות כמו ״פילדלפיה זורחת״ מאשר ״המפץ הגדול״. למעשה, בהתחשב בעובדה שהסדרה משודרת יותר מעשור, הדור הבא זה כבר כאן.

 

Comments

comments

מה חשבת?