אם הסתובבתם במקומות הנכונים באינטרנט בזמן האחרון, יכול להיות ששמעתם רחשים על קאמבק אפשרי לקומיקאי הענק של שנות השמונים והתשעים, וקיסר הסרטים הגרועים של שנות האלפיים, אדי מרפי. זאת בגלל סרט ביוגרפי חדש שאמור לעלות בנטפליקס ב-4 לאוקטובר בשם "Dolemite Is My Name". מרפי כבר החל לקצור שבחים על גילומו של רודי ריי מור, הקומיקאי והשחקן מאחורי סרטי ״דולומייט״ אבל מיהו אותו כוכב סבנטיז נשכח, ומי הם שלושת הלבנבנים שעוזרים למרפי להביא את סיפורו חזרה לתודעה הציבורית? 

שני העשורים האחרונים לא היו נחמדים במיוחד למר מרפי. נכון, היו לו הצלחות כלכליות בתחילת שנות האלפיים עם סרטים כמו ״הפרופסור המטורף 2״ וסדרת ״שרק״, אבל הקריירה שלו כשחקן בקומדיות אהובות למבוגרים דעכה. בשנים האלה התרבו סרטיו הכושלים בקרב מבקרים וקהל, כמו למשל  קומדיית המד״ב ״פלוטו נאש״ שנחשב לאחד מהכשלונות הקולנועיים הגדולים בכל הזמנים. עם השנים מרפי צבר עוד ועוד כשלונות עם נקודות אור מעטות, כמו תפקידו ב״נערות החלומות״ שזכה למועמדות אוסקר, אך גם הרבה חרא כמו ״נורביט״ ו״לפגוש את דייב״. והשנה לאחר שדי נעלם לכמה שנים, מרפי חוזר עם תפקיד ראשי בביוגרפיה קומית חדשה ויש אפילו שמועות על אוסקר. אבל מיהו האיש אותו הוא מגלם?

רודולף פרנק מור, הידוע בשם ״רודי ריי מור״ או ״דולמייט״, היה שחקן, קומיקאי, זמר, מוזיקאי, ומפיק קולנוע. ב-1975 הוא יצר וכיכב בסרט ״דולומייט״, שהיה מבוסס על הדמות שייצר בהופעות הסטנד-אפ שלו. דולמייט הוא סרסור, משורר וגיבור אקשן שמכסח את הלבנים הרעים בעזרת מכות קונג-פו ועלבונות מחוכמים. הסרט הוא  דוגמה ומופת לז׳אנר ה״בלאקספלויטיישן״, סרטי אקשן זולים בכיכובם של שחורים העוסקים בנושאים של שחורים. הז׳אנר חי עד היום בזכות סרטי פארודיה כמו ״בלאק דיינמייט״ ו״הפטיש העברי״. בזמן שסרטים כמו ״שאפט״ ו״Sweet Sweetback's Badassss song" היו סרטים רציניים ומכובדים בז׳אנר היו גם סרטים כמו ״דולומייט״, סרט דל-תקציב ומגוחך בו הבום מופיע יותר בפריים משחקנים מסויימים. למרות, או בגלל, איכותו הירודה של הסרט, הוא זכה למעמד קאלט, ומור יצר שני סרטי המשך,  וזכה למעמד אייקוני בתרבות האמריקאית.

אז  מי הם האחראים להחזרת סיפורו של מור לקולנוע? אלו הם השותפים התסריטאיים סקוט אלכסנר ולארי קרצ׳בסקי המלכים של הביוגרפיות ללוזרים. הם כמובן לא ישמחו לשמוע אותי מתאר את סרטיהם כך, כי הם מלאים בהערכה לאנשים עליהם הם עושים את הסרטים שלהם, אבל קשה לי לחשוב על שם קליט אחר לתאר כישלונות מפוארים כמו אד ווד. כן, לאחר כתיבת שני סרטי ״מותק, הילד השתגע״ אלכסנדר וקרצ׳בסקי  כתבו את התסריט ליצירת המופת של טים ברטון ״אד ווד״ על הבמאי שנחשב לגרוע ביותר בכל הזמנים. אך למרות המוניטין הזה, הסרט מלא בהערכה כנה לווד, ולשאיפותיו הגדולות והמגוחכות. לאחר ההצלחה של סרט זה אלכסנדר וקרצב׳סקי כתבו ביוגרפיות נוספות כמו ״איש על הירח״, על הקומיקאי המוערך אך המתוסבך אנדי קאופמן, ״לארי פלינט: האיש והסקנדל״ על איל הפורנו לארי פלינט, ו״עיניים גדולות״ על אמנית הקיטש מרגרט קין. באופן מדהים, הם לא כתבו את ״חי בסרט״ של ג׳יימס פרנקו על יוצר The Room -טומי ווייסאו, אבל הרוח שלהם מורגשת שם בהחלט. ועכשיו הם חוזרים עם עוד ביוגרפיה על אמן טראש שזכה להערכה מאוחרת, עם צוות שחקנים מרשים שבנוסף למרפי כולל שחקנים, קומיקאים ואמנים שחורים כמו ווסלי סנייפס, קיגן מייקל קי, כריס רוק, סנופ דוג, טייטוס בורג׳ס ועוד.

ומיהו הבמאי שאחראי על הסרט המאוד שחור הזה? בחור לבן בשם קרייג ברואר   שאחראי לסרט ההיפ-הופ זוכה האוסקר ״Hustle and Flow" סדרת ההיפ-הופ ״אימפריה״ ואמור לביים סרט המשך ל״מגלה את אמריקה״ בכיכובו של אדי  מרפי שאמור לצאת שנה הבאה. "Dolemite is My Name" יצא בינתיים בכמה פסטיבלים וקיבל ביקורות חיוביות, והשמועות אומרות שמרפי יקבל אולי מועמדות לאוסקר (למרות שנאת האקדמיה לנטפליקס). מרפי גם ינחה את "סאטרדיי נייט לייב" לאחר שנים שלא עשה זאת, ב-21 לדצמבר. אם הוא לא יספר יותר בדיחות על הומואים שמדביקים אותך באיידס, הקאמבק הזה אולי אפילו יצליח לו. בכל מקרה, אני מצפה ל-Dolomite Is My Name ואני מקווה שאתם אוכלי מרק עכברושים תצטרפו אליי בצפייה בו.  

Comments

comments

מה חשבת?