עם עוד ועוד האשמות לשחקן ג'פרי טמבור, יונתן עמירן מספק הצצה להליך המחשבה של מעריץ בימים אלו

.

 

עד לפני כמה חודשים יכולתם לשמוע אותי אומר שג׳פרי טמבור הוא אחד מהשחקנים הקומיים האהובים עליי. היום אני אולי עדיין חושב את זה, אבל אני לא אגיד את זה. ג׳ורג׳ בלות׳ בגילומו הייתה הדמות האהובה עליי ב״משפחה בהפרעה״, האנק קינגסלי בגילומו הייתה הדמות האהובה עליי ב״המופע של לארי סנדרס״, והרגשתי שהוא הביא משהו מיוחד אפילו לתפקידים קטנים בסרטים כמו ״הלבוי״ ו״בובספוג: הסרט״. התרגשתי מאוד לראות אותו מככב ב״סטלין מת!״ שעוד לא ראיתי. אבל לאחר שהואשם ב-2017 בהתנהגות מינית לא ראוייה על הסט של ״טרנספרנט״ והשבוע בהטרדה מילולית על הסט של ״משפחה בהפרעה״, אי אפשר יותר להתעלם מהעובדות. אז מה עושים כששחקן קומי שאתה אוהב מואשם בהטרדה מינית?

שלב ראשון: הכחשה

אוקי, אז העוזרת האישית של טמבור האשימה אותו בהתנהגות מינית לא הולמת. אבל הוא אומר שהוא לא עשה את זה! מה קרה לחזקת החפות מפשע? יש עדיין סיכוי שזה לא נכון. כאילו, דבר כזה לא קרה בכל היסטוריית ההאשמות האלה, אבל אולי בפעם הזו זה יקרה. אין שום סיבה לצעדים דרסטיים.

שלב שני: הצדקה

אוקי, אז שחקנית מ״טרנספרנט״ האשימה את טמבור גם. אבל בואו נראה מה הגרסה שלו. הוא אומר שהוא מצטער אם מישהו נפגע מדברים שהוא עשה, אבל הוא לא תוקף, ונפגע מכך שאנשים חושבים עליו ככה. זה… לא ממש אומר שום דבר. גם מאפרת מסרט שהוא עשה ב-2001 האשימה אותו בהתנהגות מינית לא ראויה אבל הוא טוען שהוא לא זוכר את זה. טמבור אחר כך המשיך להכחיש שהוא הטריד מינית, אבל הוא הודה שסבל מבעיות זעם מה"לחץ" של לגלם את דמותו ב"טרנספרנט". בכל מקרה אני לא הייתי שם בעצמי, אז אני לא יודע באמת מה קרה.

שלב שלישי: הדחקה

אוקי, אף אחד לא דיבר על ההאשמות שלו במשך הרבה זמן, אז אולי כולנו יכולים פשוט לשכוח מזה. להתנהג כאילו שום דבר לא קרה. הטריילר ל״סטלין מת!״ נראה די טוב! או, ועונה חדשה של ״משפחה בהפרעה״ מגיעה בקרוב. איזה כיף. נראה שהכל יהיה בסדר.

שלב רביעי: חלחול

אוקי, ההאשמות חזרו! הפעם זה ג׳סיקה וולטרס, השחקנית האגדית שגילמה את אשתו של טמבור, לוסי בלות׳, ב״משפחה בהפרעה״ שפורצת בבכי בראיון לקידום העונה החדשה של הסדרה. היא אמרה שמבחינה מינית הוא לא חצה אף קו, אך הוא הטריד אותה מילולית על הסט וצעק עליה וגרם לה להרגיש נורא. בקטע מאוד לא נוח, כוכב הסדרה ג׳ייסון בייטמן מנסה להצדיק את טמבור ולשכנע את וולטרס הבוכה שמה שהיא עברה לא כזה גרוע. אליה שאקווט, שגילמה את מייבי בסדרה, אומרת שההתנהגות שלו על הסט הייתה לא מתקבלת על הדעת.  

שלב חמישי: פאק דיס גאי

אוקי, אי אפשר כבר להתעלם מזה יותר. אם כמה שאני אוהב את טמבור הוא התברר כחלאה אמיתית, עם היסטוריה של התנהגות לא ראויה לנשים בסטים. במשך כל הדרך, התירוצים שלו היה עלובים ולא משכנעים ואני לא מרגיש שאני יכול לאהוב אותו להעריץ אותו כמו פעם.

אז מה עושים עכשיו? אני תמיד מתבדח כשפורץ סיפור כזה שהטרגדיה הכי גדולה היא שהמעריצים של האדם המואשם לא יכולים יותר להנות מהיצירות שלו. זה כמובן לא נכון. הטרגדיה הכי גדולה היא מה שקרה לנשים (או הגברים במקרים נדירים) שהאדם פגע בהם ואיך שהוא גרם להם להרגיש. אבל אני מרגיש שגם צריכים באמת לדבר על ההשפעה של מקרים כאלה על היצירה. בעידן כמו שלנו שבו אנשים מדברים כל-כך הרבה על סדרות וסרטים, הדבר הזה גם חשוב. אני שונא את האנשים שתמיד מגיבים למקרים שבהם אומן נחשף כמטריד מינית או משהו בסגנון בכך שמכריזים שלהם לא אכפת, כי הם אף פעם לא אהבו אותו. זו התחמקות פחדנית מהאמת הקשה שאנשים רעים יכולים ליצור אומנות טובה, ואנחנו צריכים להתמודד עם זה. אני כנראה לא מתכוון לא לראות יותר את ״משפחה בהפרעה״ לעולם. המשחק של טמבור לא הולך באופן קסם להפוך להיות גרוע, והסדרה לא הולכת באופן קסם להפסיק להיות מצחיקה. אבל אני לא הייתי רוצה לראות פרוייקטים חדשים של טמבור בזמן הקרוב. אני לא מקווה שהוא יזכה באמי (נטפליקס הודיעו על כך שיגישו אותו למועמדות על העונה החמישית של ״משפחה בהפרעה״ השבוע). האם טמבור צריך להיות מגורש מתעשיית הבידור? אולי. לפחות לתקופה קצרה. או לא. אני לא באמת יודע. אבל צריך לקרות משהו. משהו שיעביר את המסר שהתנהגות כמו שלו לא צריכה להימשך. כי אם עוד שחקנים יתנהגו כמוהו, בסופו של דבר לא יהיו לנו קומדיות לראות. ואז על מה אני אכתוב? אה, ויותר חשוב מזה נשים בתעשיית הבידור ימשיכו לעבור התעלות מילולית ופיזית.

 

Comments

comments

מה חשבת?