פסטיבל הקומדיה באדינבורו: איך עושים את זה?

כתבנו יונתן עמירן היה בפסטיבל הקומדיה הגדול בסקוטלנד, וחזר לספר: איך מתכננים את הטיול, האם זה שווה את הטיסה והאם אפשר לארגן פסטיבל כזה בארץ?

פסטיבל הפרינג׳ השנתי באדינבורו, הוקם ב-1947 ומתקיים מאז כל שנה בחודש אוגוסט. הפסטיבל אינו פסטיבל קומדיה באופן מפורש אך חלק גדול ממנו מוקדש למופעי סטנד-אפ, אלתור ומערכונים. השנה, עבדכם הנאמן טס לכמה ימים לפסטיבל הנהדר הזה, ואני פה כדי לספר לכם על החוויות שלי, לתת לכם טיפים ולענות על השאלה: האם פסטיבל כזה יכול להתקיים גם בארצנו?

בהגעתכם לסקוטלנד הגשומה, אחרי טיסת קונקשן מאמסטרדם או לונדון, כי אין טיסות ישירות לאדינבורו, אתם יכולים להרגיש מבולבלים, מוצפים בכרזות בכל מקום למופעי קומדיה שונים, רובם עם משחקי מילים על שמות של סרטים או ״ברקזיט״ או שניהם. אני ממליץ לפני ההגעה שלכם, לעיין באתר הידידותי של הפסטיבל edfringe.com, ולראות איזה מופעים מעניינים אתכם. יש סיכוי טוב שלא תמצאו שם הרבה מופיעים שאתם מכירים, אלא אם אתם מתמצאים מאוד טוב בסצינת הסטנדאפ הבריטית, אבל תוכלו למצוא מישהו או מישהי מעניינים, לחפש קטעים שלהם ביוטיוב ולראות אם הם מתאימים לכם. אני בחרתי מספר מופעים מגוונים מאוד שכללו: מצגת בסגנון TED של הקומיקאי הבריטי מארק ווטסון על חוויותיו בתכנית הריאליטי Celebrity Island, מופעים מלאים של הקומיקאי האמריקאי דן סודר והקומיקאית האוסטרלית היידי ריגן, מופע יחיד שמסכם את עשר העונות של חברים מנקודת המבט של גאנת׳ר שבוצע על ידי קומיקאי בריטי אנרגטי בפיאת בוריס ג׳ונסון, מספר מופעי מערכונים ואלתור והופעה מאכזבת של ״של מי השורה הזאת לעזאזל?״ ללא אף אחד מחברי הקאסט האהובים. אם אתם רואים באתר הופעה שנראה שתהיה מבוקשת, איזשהו קומיקאי שגדול בבריטניה, קנו כרטיסים מראש, אבל אם לא, אני ממליץ להיות ספונטניים. ברחבי העיר תמצאו עשרות "בארקרים״ צעירים עם פליירים שינסו למשוך אתכם למופעים שונים. לרוב תנסו לא ליצור איתם קשר עין, אבל לעתים תוכלו לזרום וללכת למופעים שהם מקדמים. 

אבל מה אם אתם, כמו רבים מקוראי האתר הזה, קומיקאים בעצמכם ורוצים להופיע באדינבורו בזמן הפסטיבל? זה קצת יותר מסובך. אני תיארתי לעצמי שבנוסף למופעים הרשמיים של הפסטיבל, יהיו גם מספר במות פתוחות בברים מקומיים בו קומיקאים שמבקרים בפסטיבל יוכלו להשתתף. זה לא נכון. כל חלל הופעות בעיר, מקטן לגדול, הוא venueשל הפסטיבל, עם הופעות רשמיות שמתקיימות בתוכו. תוכלו כמובן תמיד לארגן הופעה משלכם, אבל אני לא יודע איך זה עובד. אני מניח שאתה צריך לפנות לפסטיבל כמה זמן מראש, לקבוע עם מקום, לשים פיקדון וכל מיני דברים כאלה. אתם יכולים לעשות מה שאני עשיתי, למצוא מופע שמארגן מישהו שאתם מכירים, ולהתנחל לשם. אני במקרה הכרתי את הקומיקאי אורי הלוי, שארגן ליין בשם well… that was weirdונתן לי להשתתף. הוא אמר לי לעשות משהו שהוא לא סתם סטנדאפ רגיל, אז החלטתי להביא את הדמות שלי, יעקוב רובינשטיין, הקומיקאי האשכנזי הזקן וחסר הטאקט. זה נשמע כמו דמות שיהיה קשה לקהל זר להבין (לך תסביר להם מה זה אשכנזי). אבל בעזרת החלפת רפרנסים ישראליים לרפרנסים בריטיים כמו ג׳ימי סאוויל (בדרן הילדים שנחשף כפדופיל) ורפרנסים בינלאומיים ואקטואליים כמו ג׳פרי אפסטיין ההופעה הלכה טוב באופן מפתיע מול מספר מצומצם של קהל מרחבי אירופה. 

אז כפי שאולי הבנתם אני ממליץ על הפסטיבל. למרות שכמה מהמופעים שראיתי היו מאכזבים, החוויה עצמה מאוד כיפית. להתסתובב בעיר היפהפייה והקטנה הזאת (אם אתם לנים במקום טוב, אף אחד מהמופעים  לא במרחק יותר מעשרים דקות בהליכה), ללגום אירן ברו, ולאכול את המאכלים המקומיים כמו האגיס (שלא אכלתי מעולם) ומארס מטוגן (שכן אכלתי והיה נהדר). לפסטיבל יש אווירת DIY כיפית, כולם פה לא בשביל להרוויח כסף אלא בשם אהבת הקומדיה. החדרים לעיתים קטנים ומאולתרים, במובן שאפשר לראות שבשאר השנה הם לא מיועדים לקומדיה. המופיעים לפעמים מקבלים את פניך בכניסה למופע, ומציגים את עצמם דרך הכריזה, במקום איזה קריין  כמו שאתה מצפה בהופעות גדולות. ואחרי ההופעה תוכל לפגוש אותם, מחזיקים דלי לתרומות, או סתם אומרים שלום, כשהייתי בפסטיבל לפני שנתיים יצא לי להצטלם עם אליל הקומדיה שלי אנדי דיילי (Review, Comedy Bang Bang), אחת החוויות החשובות בחיי הקצרים.

כל שנה הפסטיבל גם מכריז על זוכים. השנה זכה ג'ורדן ברוקס בפרס הראשי על המופע I Got Nothing וקתרין כהן זכתה בפרס המופיעה החדשה על The Twist? She's Gorgeous. לא ראיתי אף אחד מהמופעים האלה או אף אחד מהמועמדים האחרים אבל זה חלק מההימור שבחוויית הפרינג'. אתה לא יודע איזה מופע יזכה ואיזה מופע יהיה סתם.

אז עולה השאלה, אם הפסטיבל הזה כזה טוב, למה יש כמוהו רק באדינבורו? האם פסטיבל כזה יכול להתקיים נגיד, בישראל? האמת, לא נראה לי. איפה דבר כזה  יתקיים? צריך להיות עיר עם מספיק חללי הופעות, אז נגיד תל-אביב. אבל האם החללים בעיר יאפשרו דבר כזה? האם יהיו מספיק קומיקאים שירצו להופיע במקומות קטנים ברחבי העיר? האם יהיו מספיק קבוצות מערכונים ואלתור כדי שזה לא יהיה רק סטנדאפ? האם העיריה תשתף פעולה עם דבר כזה? האם יהיה מספיק קהל שמעוניין בזה? האם יבוא קהל גם מחו״ל? האם זה יתקיים באנגלית או בעברית?  אני לא יודע, ואני בהחלט יהיה שמח אם דבר כזה יקרה, אבל, בדרכי הפסימית הרגילה, אני לא חושב שזה יקרה. אבל מי יודע? עיריית תל-אביב הצליחה להרים אירוויזיון לא רע, עם כל מיני אטרקציות לתיירים מחו״ל ודברים כאלה. אבל האם האהבה והמחויבות של מעריצי האירוויזיון לאירווזיון שווה לאהבה של מעריצי קומדיה לקומדיה? האם הם יעשו את הדרך למזרח התיכון בשביל מופעי הומור?  או שאולי בכלל נשכח מהתיירים ונעשה את זה רק בשביל הישראלים. משהו כמו פסטיבלי המוזיקה שעושים בארץ מדי פעם. אבל גם הפסטיבלים האלה הם כסף קטן לעומת פסטיבל כמו אדינבורו. כמה במות באמת נוכל לארגן פה? ומי יארגן את זה? אני? אין לי כוח! בינתיים יש לנו את הפסטיבל באדינבורו, קשה להגיע לשם, קשה להתמודד עם מזג האוויר, ולא תמיד תמצאו שם אנשים שאתם מכירים. אבל אני יודע שאני אחזור לשם בשנה הבאה. 

Comments

comments

מה חשבת?