קומדיה שחורה - חתול מבוהל

למה אנחנו צוחקים כשאנחנו שומעים בדיחות של קומדיה שחורה, מה הפסיכולוגיה מאחוריהן וגם כמה המלצות על קומדיות שחורות מהשנים האחרונות

"אם הייתי חוזר לעבר לא הייתי הורג את היטלר, הייתי אונס אותו. זה נראה לי מספיק. זה בטוח היה מונע מבעדו לעשות את כל מה שהוא עשה", זוהי רק אחת מתוך אלפי בדיחות ההומור השחור שמאפיינות כל כך את הקומיקאי לואי סי.קיי. אם זזתם באי נוחות כשקראתם את הבדיחה הזאת ובכל זאת היא הצחיקה אתכם, אז זו בדיוק הפואנטה של הקומדיה השחורה. בעיניי קומדיה שחורה היא סוג הקומדיה היעיל ביותר – זה שגורם לנו להרגיש טוב לרגע עם כל המחשבות השליליות, הפחדים והדאגות שהם חלק בלתי נפרד מהחיים שלנו.

אז מה זאת בכלל קומדיה שחורה? 


קומדיה שחורה, הידועה גם כהומור שחור, הומור אפל, או "הומור גרדום", היא סגנון קומדיה העוסק בנושאים הנחשבים בדרך כלל לטאבו. כאלו שנתפסים כרציניים, וולגריים או כואבים שלרוב לא נהוג לדון בהם. הנושאים הפופולריים של ז'אנר הקומדיה השחורה כוללים מוות, פשע, עוני, התאבדות, מלחמה, אלימות, טרור, אפליה, מחלות, גזענות, סקסיזם ומיניות. ישנם רבים שמתבלבלים בין קומדיה שחורה לקומדיה כחולה – שמתמקדת יותר בנושאים כמו עירום, מין ונוזלי גוף. בקומדיה השחורה יש לעיתים גם אלמנטים אירוניים וגרוטסקיים. סופרים וקומיקאים משתמשים בקומדיה השחורה ככלי להתמודדות עם המציאות המורכבת. המטרה של הקומדיה השחורה היא לגרום לאי נוחות, לזעזע, לשבור את הטאבו שבנושאים האלו, ועל הדרך כמובן גם לשעשע את הקהל.

הסופרים הראשונים שהוגדרו כמשתמשים בקומדיה השחורה ביצירות שלהם היו נתנאל ווסט וולדימיר נבוקוב. ההומור השחור הגיע לראשונה לתשומת לב עולמית לאחר שבשנת 1965 פורסם ספר בשם Black Humor, בעריכת ברוס ג'יי פרידמן. הספר הזה היה אחת האנתולוגיות האמריקאיות הראשונות שהוקדשו למושג הומור שחור כז'אנר ספרותי. בספר, פרידמן תייג כ"הומוריסטים שחורים" מגוון סופרים כגון ג'יי.פי דונלווי, אדוארד אלבי,  ג'וזף הלר, ג'ון בארת' ולואי-פרדיננד סלין. לטענת פרידמן, אותם סופרים נחשבים כהומוריסטים שחורים משום שהם כתבו רומנים, שירים, סיפורים, מחזות ושירים שבהם הוצגו אירועים קשים או מחרידים באופן קומי.

הפסיכולוגיה מאחורי הקומדיה השחורה

מדוע אנשים משתמשים בהומור שחור ולמה זה כל כך מצחיק אותנו? לפי אבי הפסיכואנליזה זיגמונד פרויד, "הסתמי", הכולל את כל הדחפים הראשוניים והיצריים שלנו, שואף לשחרר אנרגיה מינית ותוקפנית. אחת הדרכים לעשות זאת היא באמצעות הומור שחור. ההומור נחשב למקובל בחברה, ו"האני העליון", המייצג את המוסר, מאפשר להביע את האנרגיה התוקפנית של הסתמי באמצעות ההומור השחור. כך, כאשר אנחנו מספרים בדיחה שחורה, היצר התוקפני שלנו משתחרר, אנחנו חשים קתרזיס ובמקום אשמה על הרגשות שלנו, מתעוררת בנו תחושה חיובית.

כולנו נצטרך במהלך חיינו להתמודד עם טרגדיה כלשהי, ולפי פרופסור קייסי מייקל הנרי, ההומור השחור מאפשר לנו להיות מוכנים לכך. לטענתו, הבדיחה חייבת לכלול גרעין כלשהו של אמת כדי לעורר תגובה בקהל. ההומור השחור נוגע בדיוק בתחושות שאנחנו לא מעזים לדבר עליהן ביום יום, וכך הוא מאפשר לנו להתמודד איתן. כשאנחנו צוחקים מהומור שחור, זה לא כי אנחנו אנשים רעים, אלא שכולנו מבינים שבחיים יש גם צדדים אפלים.

קחו למשל את השואה – אחת התקופות האפלות ביותר בהיסטוריה האנושית. ישנן בדיחות שחורות רבות על השואה, משום שההומור השחור מאפשר לנו להתמודד עם אותן זוועות שהיה לנו קשה מאוד להתייצב מולן בדרך אחרת. נוסף על כך, לקומדיה השחורה יש השפעה חברתית של חיזוק המורל שלנו. לפי הסופר וויל סייפר, "להיות מסוגלים לצחוק על הרוע והטעות, פירוש הדבר שהתגברו עליהם".

להזמנת סטנדאפ הומור שחור


סרטי קומדיה שחורה מומלצים

לפעמים, הדברים שמצחיקים אותי יותר מכל, הם דברים שלא בהכרח צריך לצחוק מהם. זו הסיבה שסרטים שמשלבים קומדיה שחורה יכולים להיות מהנים כל כך  – הסרטים האלו מעוררים בנו תחושת הזדהות וגורמים לנו לתחושת הקלה שמישהו סוף סוף צחק על מה שאנחנו לא העזנו לצחוק עליו. במקום להרגיש מחויבים לגנות התנהגות שאינה מקובלת, אנחנו יכולים לזהות את המוזרות של המעשים, ההתנהגויות או ההתרחשויות שיש בסרט, ולצחוק עליהם.
אז עכשיו אחרי שדיברנו על מהי קומדיה שחורה וכיצד היא מסייעת לנו להתמודד עם החיים, אספתי עבורכם שלושה סרטי הומור שחור שכדאי לדעתי לצפות בהם:

פארגו (Fargo, 1996, האחים כהן)

האחים כהן ידועים בהומור השחור שלהם, ומותחן הפשע "פארגו" רק ממחיש את הגאונות של צמד היוצרים. "פארגו" עוסק בסוחר מכוניות ממינסוטה בשם ג'רי לנדגארד (וויליאם ה.מייסי) אשר מחליט לשכור שני פושעים, קרל שאוולטר (סטיב בושמי) וגייר גרימסוד (פיטר סטורמר), כדי שיחטפו את אשתו. ג'רי מאמין שחמו העשיר ישלם בעבורה דמי כופר, שיאפשרו לו להיחלץ מהצרות הכלכליות שלו. כמובן שכל מה שאמור להשתבש משתבש. "פארגו" עוסק בנושאים מטרידים כמו חטיפה, אלימות ורצח, כל זאת תוך שילוב של הומור מדויק ומשובח. הסרט קיבל ביקורות כל כך חיוביות והצליח כל כך, שהוא זכה לעיבוד טלוויזיוני בסדרה גאונית לא פחות.  



קראו עוד:

צמחים מטפסים  – קומדיה שחורה

סרטי קומדיה מומלצים בנטפליקס

5 הצעדים של קריירת הקומדיה של רוזאן באר בישראל

טריילר לפארגו

"תברח" (Get Out, 2017, ג'ורדן פיל)


"תברח" הוא סרט קומדיה שחורה העוסק בגזענות ובפחד של אנשים לבנים משחורים. כריס וושינגטון (דניאל קלויה) נוסע עם זוגתו רוז ארמיטאג' (אליסון וויליאמס) לפגוש בפעם הראשונה את הוריה – מיסי (קתרין קינר) ודין (בראדלי ויטפורד). כריס חושש מאוד מהתגובה של ההורים על כך שהבת הלבנה שלהם יוצאת עם גבר אפרו אמריקאי. אלא שההורים של חברתו מתבררים כנחמדים מאוד, בעוד שעובדי האחוזה של המשפחה ששניהם שחורים, מתנהגים לכריס באופן משונה מאוד. "תברח" הוא שילוב של אימה, מתח, והומור שחור שגורם לך לחשוב. לא סתם התסריט לסרט גרף את פרס האוסקר לתסריט המקורי הטוב ביותר.

טריילר תברח


ממזרים חסרי כבוד (Inglorious Basterds, 2009, קוונטין טרנטינו)


"ממזרים חסרי כבוד" הוא לדעתי הסרט הטוב ביותר של טרנטינו. כן, כן. עם כל הכבוד ל"ספרות זולה" ול"כלבי אשמורת", לא היה סרט שגרם לי לסיפוק כל כך גדול כמו "ממזרים חסרי כבוד". הסרט, בכיכובם של בראד פיט, כריסטוף ואלץ, מייק מאיירס ודיאן קרוגר, מתרחש בצרפת הכבושה על ידי נאצים בזמן מלחמת העולם השנייה. הוא עוסק בניסיון של יהודים להפיל את השלטון הנאצי, ביהודייה צרפתייה הבורחת מפני הנאצים, ובחיילים אמריקאים המכונים "ממזרים" שפועלים לנקום בנאצים. "ממזרים חסרי כבוד" מציג את הפנטזיה שלנו היהודים, לנקום בנאצים, ומאפשר לנו למשך כמעט שלוש שעות לחוות מעין אורגזמה על כל חייל נאצי שמחסלים. אני לעולם לא אשכח איך בסיום הסרט, הקהל בקולנוע עמד על הרגליים ומחא כפיים בהתלהבות. וזה בדיוק מה שקומדיה שחורה טובה יכולה לעשות.



Comments

comments

מה חשבת?