קופירייטינג, הומור וקריקטורות – להצחיק בלי להסריח (פוסט אורח)

מאת: רועי פרידלר

רועי פרידלרכמו רוב הקופירייטרים (הטובים) גם אני הגעתי למקצוע כי לכאורה (אבל ממש לכאורה) אפשר לכתוב דברים מצחיקים ולהתפרנס מזה. הבעיה היא שבניגוד לסטנדאפיסט שעומד מול קהל שבא לצחוק, הקופירייטר עומד מול מנהלת מותג, סמנכ"ל השיווק, המנכ"ל, אשתו של המנכ"ל וכמובן כל שרשרת המזון בתוך משרד הפרסום. כל בדיחה, גם כזאת שהפילה את כולם על הרצפה, מותקפת ישר בשאלות כמו: מה זה אומר עלינו? אולי לא יבינו את זה? זה מדבר גם למסעודה? זה מדבר גם לגברת כהן? זה מתאים לאסטרטגיה? סבתא שלי תצחק מזה? וכך הולכים כל הפאנצ'ים הטובים למקום שאליו הולכים כל הפאנצ'ים הטובים. הקופירייטר "המאגניב" הולך שפוף, מנהלת המותג מבסוטה והצופים נו… אתם רואים מה שהם מקבלים.

בשנים האחרונות עלה נושא התוכן השיווקי, כלומר תוכן שממומן על ידי מפרסמים אך נועד לעמוד בסטנדרטים של תוכן נטו (כלומר אם זה אמור להיות מצחיק אמורים לצחוק מזה). התוכן אמנם רלוונטי למוצר אך איננו "מסריח מפרסום". אחד הראשונים והמוצלחים שנגע בתחום היה סת' מקפרלן ("איש משפחה") שיצר עבור ברגר קינג את סדרת המערכונים הקצרים המצורפת:

הערוץ הזה יכול להיות מקום מפלט לא רע לחיבור בין העולם העסקי לעולם הקומדיה. תכנים שיווקיים יכולים להתבטא במגוון פורמטים: בניוזלטרים שחברות שולחות ללקוחותיהן, מגזינים מסחריים, סרטים בערוצי היו-טיוב של החברות, עמודי פייסבוק, אירועים עסקיים ועוד. פורמט שאני מתחבר אליו הוא קריקטורות עבור עסקים. מדובר בקריקטורות "גג" לכל דבר העוסקות בנושא שקשור למוצר או למסר השיווקי אך בלי לדחוף את המוצר ובלי להסריח…

טום פישבורן לדוגמה הוא מאייר קריקטורות שעבד כסמנכ"ל שיווק בחברה למוצרי ניקיון בסן פרנסיסקו עד שהקים את Marketoon  – סטודיו לקריקטורות כתוכן שיווקי, שמעסיק מגוון רחב של קריקטוריסטים מעיתונים ומגזינים, בהם הניו יורקר, Barrons, Harvard Business Review.

דוגמה לקמפיין שיצר לבית השקעות העוסק בייעוץ לסטארט-אפים:

תמונה

סטו היינק, קריקטוריסט בוול סטריט ג'ורנל, מנהל את חברת cartoon-link  ושותף בחברת amazingmail. מתמחה בשלוש פלטפורמות עיקריות: גלויות, ניוזלטרים ופנייה אישית ללקוחות ממוקדים (מנהלים בכירים, משקיעים וכדומה). הוא עושה זאת באמצעות קריקטורה על גבי מעטפה המשלבת את שם הנמען כחלק אינטגרלי מהקריקטורה.

דוגמה לקריקטורה של היינק:

תמונה

"That would look really good in your office."

ולסיום אחת שלי… במסגרת ניוזלטר לחברה לביטוח אשראי:

תמונה

מקווה שסייעתי במשהו לכמה קופירייטרים מתוסכלים,

רועי פרידלר הוא קופיריטר עצמאי המתמחה בקריקטורות לעסקים

Comments

comments

מה חשבת?