לכבוד סרטו החדש שיוצא בארץ, "הטורף", יונתן עמירן סוקר את הקריירה של שיין בלאק, התסריטאי-במאי שמכניס את הקומדיה לאקשן ולהפך

.

 

השבוע יצא לאקרנים ״הטורף״, הסרט החדש בסדרת סרטי האקשן שהתחילה ב-1987 עם הסרט בכיכובו של ארנולד שוורצנגר. הסרט זוכה לביקורות מעורבות באמריקה ומואפל מעט על ידי שערוריית מין של אחד השחקנים בו. אבל אני רוצה דווקא לדבר השבוע על הבמאי והתסריטאי של הסרט החדש, שיין בלאק, ועל תרומתו הקומית לסרטי אקשן בשנות השמונים והתשעים. וגם על קומדיות הפשע שביים במילניום הנוכחי.

נשק קטלני עד אחרון גיבורי הפעולה

שיין בלאק התחיל את הקריירה שלו בהוליווד כתסריטאי, וב-1987 מכר תסריט לסרט אקשן בשם ״נשק קטלני״. הסרט הדגים באופן מושלם את הסגנון של בלאק: חברות שנרקמת בין שתי דמויות גבריות, דיאלוגים שנונים וחג המולד כמוטיב חוזר. עם ״נשק קטלני״ בלאק יצר את המודל החדש של סרט האקשן ההוליוודי. בלאק אולי עובד בתחום האקשן, אבל הוא בהחלט אוהב קומדיה, ותמיד מכניס בדיחות רבות לסרטיו. מרטין ריגס, בגילומו של מל גיבסון, הוא אולי שוטר מדוכא שמנסה להתאבד, אבל הוא גם חובב סרטים מצוירים ו״שלושת המוקיונים״. והוא גם משתמש בטכניקות סלאפסטיק כדי להילחם בסוחרי סמים. אפשר לראות איך ״מת לחיות״, שיצא שנה לאחר מכן, שואב השראה משיין בלאק בוואן-ליינרים מצחיקים ובאזכור חג המולד.

ב-1987 יצאה גם קומדיית האימה Monster Squad שבלאק כתב עם חברו מהקולג׳ פרד דקר, סרט קצת איזוטרי על חבורת ילדים בעלי פיות מלוכלכים שמוצאים את עצמם נלחמים בדרקולה, איש הזאב, המומיה ועוד חברים. הסרט מלא ברגעים מצחיקים.  בתור ילד שמן אני מעריך את זה שלילד השמן שם יש הזדמנות להיות ״באד-אס״, ולא סתם צוחקים עליו כל הסרט, כמו ב״גוניס״. 1987 הייתה שנה גדולה בשביל בלאק, שגם הופיע באחת הופעות המשחק הבודדות שלו ב״הטורף״ המקורי. הוא גילם את ריק, חבר הצוות החנון. זה מעניין שבתפקיד הקולנועי הכי גדול של התסריטאי המצחיק הוא משחק דמות שידועה בעיקר בכך שמספרת בדיחות גסות, ממש כמו הדמויות בתסריטים שכתב. בלאק גם תרם ללא-קרדיט לתסריט של הסרט.

אחרי ״נשק קטלני״ בלאק הפך לכותב מבוקש ולאחד התסריטאים הנדירים שהפכו לסלבס. כותבים הם בדרך כלל אנונימיים לעומת שחקנים ובמאים, אבל בזכות הסגנון הברור שלו וכמויות הכסף שקיבל, בלאק הפך לשם דבר. הוא המשיך לכתוב סרטים יותר ויותר קומיים כמו The Last Boyscout בכיכובו של ברוס וויליס ודיימון וואיאנס. ובו הדמות של וויליס נלחמת בבריונים הרעים בעזרת בובת יד של בונה. ב-1993 יצא סרטו הקומי ביותר של בלאק עד כה, פארודיית אקשן עתירת תקציב בכיכובו של שוורצנגר בשם ״אחרון גיבורי הפעולה״, שהיה אחד מכותביו. הסרט לעג להרבה מהקלישאות של סרטי האקשן שבלאק כתב, אך למרות הכתיבה, השוורצנגר והבימוי של ג׳ון מקטירנן האגדי (״מת לחיות״, ״הטורף״), הסרט לא הצליח בקופות ונחשב לאחד מהפלופים הגדולים של שנות התשעים.

איירון מן עד שובו של הטורף

לאחד שנקטל בביקורות על התסריט ל-The Long Kiss Goodnight ב-1994, בלאק נעלם לאיזה עשור. הוא ניסה לברוח מעולם האקשן והפשע ולכתוב קומדיה רומנטית בסגנון ג׳יימס ל׳ ברוקס, אך מצא את עצמו כותב את קומדיית הפשע ״קיס קיס בנג בנג״. קומדיה שסיפקה תפקיד קאמבק לרוברט דאוני ג׳וניור. הסרט הוא יצירת מופת עם הופעות קומיות נהדרות של דאוני, ואל קילמר ומישל מונהן. הדמות של דאוני היא סוג של גיבור אקשן כושל, שמנסה להיות מגניב ושנון כמו הדמויות הרגילות של בלאק אך נכשל בלשונו ונפצע בחלקים שונים של גופו. הסרט לא הצליח בקופות, אך זכה לביקורות אוהדות, ודאוני טוען שעזר לו לקבל את תפקיד איירון מן. הוא הודה לבלאק על העזרה בכך שסידר לו ג׳וב בבימוי ״איירון מן 3״. בלאק השתלב נהדר בעולם השנון של סרטי מארוול, שמושפעים בבירור מהאלמנטים הקומיים של סרטי האקשן שלו. והוא יצר את אחד מנבלי מארוול המצחיקים ביותר, עם ״המנדרין״ בגילומו של בן קינגסלי.

ואז הגיע The Nice Guys שתורגם בעברית משום מה ל״בלשים בע״מ״, קומדיית פשע מושלמת, הסרט האהוב עליי ב-2017. הסרט מתרחש בעולם הסליזי של קליפורניה בשנות השבעים ושוב עוסק בתעלומת רצח ובשני גברים שנאלצים להתחבר כדי לפתור אותה. ראסל קרואו וריאן גוסלינג מספקים את ההופעות הקומיות הטובות ביותר של הקריירה שלהם. פשוט תסתכלו על הקומדיה הפיזית הפשוטה אך המדהימה של גוסלינג מפיל את הסיגריה שלו ומנסה לפתוח את דלת השירותים. עוזרת לסרט גם אנגורי רייס, שחקנית צעירה שמשחקת את בתו של גוסלינג. בלאק מעולה בלכתוב ולביים ילדים, עבודה קשה כפי שאתם בוודאי יודעים אם ראיתם הופעה מביכה של ילד, והוא הדגים זאת עם דמויות הילדים ב-Last Boyscout, ו״איירון מן 3״.

״בלשים בע״מ״ גם נכשל בקופות למרות ביקורות אוהדות, אך זו כנראה הדרך שבה הקריירה של בלאק עובדת. יש לו שוברי-קופות כמו ״איירון מן 3״ ויש לו סרטים מיוחדים ואישיים שנכשלים בקופות. נראה עוד איך יצליח ״הטורף״, שמקבל ביקורות לא כל-כך אוהדות, וחוטף ביקורת על כך שבלאק שכר לסרט שחקן שהודה בניסיון לפיתוי קטינה דרך האינטרנט. בלאק התנצל על כך וחתך את הסצנות בהשתתפות השחקן, אך רבים אומרים שלא היה צריך להעסיק אותו מלכתחילה, כולל כוכבת הסרט אוליביה מאן. בכל מקרה, אני מקווה שנראה עוד קומדיות פשע של בלאק, כי הוא באמת אדם בעל השפעה עצומה. אני חושב שכל כותב שמנסה לשלב בין קומדיה לאקשן, לוקח קצת מבלאק ועל זה מגיע לו הכבוד שלנו. רק בבקשה, אל תיתן תפקידי קולנוע לפדופילים יותר, אוקיי?

 

Comments

comments

מה חשבת?