פיתום, גייז ובילי קריסטל – האם הסדרה בועות עומדת במבחן הזמן?

הסדרה בועות – האם מה שהיה מהפכני ונועז בשנות ה-70 התיישן?
במאמר הבא נגלה קצת על הסדרה והאם שווה לצפות בה שוב.
העלילה מספרת על משפחת טייט העשירה ובני משפחתם הלא מאוזנים, כל פרק נפתח בקריינות צינית שמסבירה לנו קצת על הדמויות וחוסר מזלן בחיים. בסוף כל פרק הקריין חוזר ומספר לנו מה יקרה בפרק הבא, למעשה המשפט Next on soap הפך למשפט מפתח מצוטט (וקיבל חיים משלו בסדרה משפחה בהפרעה). זאת למעשה פארודיה על אופרות סבון – שם אנשים נרצחים, נעלמים, עוברים הפלות וכדומה.
אבל הטוויסט פה שמדובר גם בסיטקום אפל למדי. כזה שלא מתבייש לדבר על גזענות, הומוסקסואליות, ניכור הורי, כתות ואפילו חטיפה על ידי חייזרים (נשבע לכם שזה קורה בעונה האחרונה).
בקיצור, קחו את כל שדפוק אצלכם במשפחה, תכפילו ב-100 ואולי תגיעו למה שקורה בעונה שלמה.
אין גבולות ואין חוקים, כנראה שזה היה הקו המנחה בכתיבה, אולי זה מה שהפך אותה למצחיקה במיוחד?

הומור וקומדיה בצל המלחמה – הסרטונים והממים מחרבות ברזל שמאפשרים לנשום
גבולות הקומדיה – מהם והאם יש בכלל כאלה? על תקרית אסי כהן ועוד

בוקר משפחתי שמח בבית משפחת קמפבל

לבעוט בממסד בשנינות

הדבר הבולט ביותר בסדרה זאת השנינות שנמצאת בכל הדיאלוגים. החל מהמשרת החצוף בנסון שכל משפט שני שלו הוא פאנץ מעולה, ועד לצ'אק והפיתום שלו שעונה לשם קמפבל, כנראה הדמות הכי מצחיקה בסדרה.
דרך אגב, בנסון קיבל סדרת ספין אוף די מצליחה משלו, הבובה עדיין לא.
זה בהחלט נראה שהתסריטאים לקחו בכל פעם נושא אחר שהיה בחדשות, לדוגמא "הילד שלי נחטף לכת",
והפכו אותו לנושא די מצחיק. הם הפכו את הטאבו לנושא שיחה בלב המיינסטרים האמריקאי.
רק שתבינו את התקופה, בערך באותן שנים שידרו את משפחת בריידי בטלוויזיה!
אחת מן הדמויות המובילות בסדרה היא של ג'וני דאלאס (בילי קריסטל), בנה של ג'סיקה טייט והומוסקסואל מוצהר (לא בהכרח בסדר הזה). אנחנו זוכים לראות איך בני המשפחה מקבלים אותו – רמז, לא משהו, ואיך החברה לא מקבלת אותו. הוא היה הגיי המוצהר הראשון בפריים טיים. בילי קריסטל פעם אמר שהציעו לו את התפקיד, הסוכן שלו אמר שזאת התאבדות – "יזכרו אותך לנצח בתור הגיי מהסדרה המטורפת."
הוא ענה לו, אבל הדיאלוגים ממש מצחיקים, לפחות יזכרו אותי. אפשר להגיד שההימור די השתלם לו.

ניתוח לשינוי מין וניסיון התאבדות- יום רגיל בסיטקום

האם זה היה עובר היום?

מצד אחד כל הנושאים שנמצאים בסדרה: הפלות, גירושין, פדופיליה וכדומה כן נמצאות בסדרות מיינסטרים,
אבל ויש פה אבל גדול, מצד שני הן לא יכולות להיות מצחיקות. אם מישהו יכתוב היום תסריט שחצי מהפרק שלו מורכב מבדיחות על גייז, בחור ששוכב עם המורה שלו ובובה של ילד שנעולה במקרר, זה ייחשב לפוגעני מדי.
כנראה שזאת הייתה תקופה שבה הטלוויזיה בעטה בכל מה שקדוש למען הבדיחה, אוכלוסיות שלא קיבלו ייצוג
פתאום התחילו לראות את עצמן על המרקע, דבר שנתן "חומרים טריים" לכותבים.
אולי הכול היה רענן מהבחינה הזאת, היום אנחנו נמצאים בתקופה שבה הקומדיה נמצאת במגננה תמידית.
כולם זוכים לייצוג (לפעמים על חשבון התסריט), אבל הקומדיה סובלת.

קומדיה שחורה חדשה בהוט: נגד הרוח

אחרית דבר

הסדרה נחשבה לפורצת דרך ועדיין עומדת במבחן הזמן, נכון המשחק נראה לפעמים תיאטרלי, ותפאורה יותר טובה כנראה אפשר להכין בבית. אבל עצם העיסוק בנושאים שהם טאבו מוחלט גם היום, נותן לבועות חיי נצח. בישראל הסדרה הוקרנה בשנות השמונים, ובשידורים חוזרים בשנות התשעים. גם אז הנושאים האלו לא בדיוק הופיעו בסדרות סיטקום ישראליות, אלא אם כן יהורם גאון או מולי יצאו מהארון ולא ראיתי את זה. לסיכום שווה לתת לסדרה הזאת צפייה נוספת!



Comments

comments

מה חשבת?