גיל קופטש מחופש לדתי

מה הסטנדאפיסט גיל קופטש חושב על יאיר לפיד ואמנון לוי? מה דעתו על סטנדאפ של בנות? וגם: מה יש במופע החדש שלא היה בקודמים

הסטנדאפיסט גיל קופטש הוא בין עמודי התווך של הסטנדאפ הישראלי. שנות התשעים היו אחד ממיליוני הגלים שבהם תפס הסטנדאפ תאוצה. אחת מפינותיו הראשונות הייתה פינת הסרט הערבי בתוכנית שישי חי שאחת ממנחות התוכנית הייתה הפוליטיקאית לעתיד מירב מיכאלי. לאחר מכן הייתה לו פינת פרשת השבוע אצל הפוליטיקאי לעתיד יאיר לפיד. פינה שהרגיזה פוליטיקאים. שנים רבות אחר כך עמד בראש מפלגת עלה ירוק. בין לבין גיל קופטש השתתף והוביל תוכניות בערוץ ביפ המנוח, שהזכורה בהן היא פיני הגדול.

הוא גם מרצה על יהדות מנקודת מבט קומית, עורך טקסי בר מצווה אלטרנטיביים וכתב ספר ילדים. בימים אלו הוא יוצא במופע חדש, שבו יסביר איך לעשות כסף, למי שאוהב. בראיון תוכלו לקרוא קצת על המופע וגם למה גיל קופטש חושב שאני מטומטם.

למה החלטת להיות קומיקאי?

מילדות אני מכור לצחוק.  קורא ספרי בדיחות מרגע שלמדתי לקרוא.  בגיל 7 כבר גמרתי את כל הספרים של אפרים קישון.  בגיל 8 את "זו ארץ זו".  ובגיל 10 התוודעתי לעולם הנפלא של מונטי פייטון. אבל רק בגיל 17, כשהתחיל הסטנדאפ בישראל,  בשנות ה-80., הלכתי להופעה של וילוז'ני ורמי שטרן והבנתי שזה מה שאני עושה בחיים.   

בתחילת דרכך פרצת בפינת פרשת השבוע אצל יאיר לפיד ואמנון לוי. מי מהם יותר מצחיק?

האמת שפרצתי כבר לפני. ויאיר לפיד הביא אותי לתוכנית כשאני כבר די מפורסם, כי כרגיל הוא הולך עם החזקים… יאיר אישית הוא לא כזה מצחיק. אבל הוא יודע להעריך חוש הומור טוב.  והוא יודע להגיש (באופן מגושם) בדיחות טובות שכותבים בשבילו. אמנון לוי הוא פוץ. קוץ. ופלוץ.  חסר הומור לחלוטין. 

מי הקומיקאים שהשפיעו עליך?

אדי מרפי.  כשראיתי את המופע שלו 'דליריוס',   אמרתי וואו, סוף סוף מישהו שאני מתחבר אליו.

עמדת בעבר בראש מפלגת עלה ירוק, שלא נכנסה לכנסת. עכשיו כולם מדברים על ליגליזציה. יותר תרמת או יותר הרסת?

שאלה מטומטמת, אחי.  אל תיעלב.  זה רק יעודד אותך להשתפר ולהיות פחות מטומטם בהמשך. בגדול, מי שהעלה את תחום הליגליזציה למודעות זה אני. בתקציב של 20 שח עשיתי קמפיין בחירות ששווה מיליון וחצי למפלגות אחרות… מאז שהרצתי את עלה ירוק, הנושא לא ירד מהכותרות. נכון שלא נכנסנו לכנסת, אבל למעשה לא היה סיכוי לזה מלכתחילה.  אבל כן הצלחנו לעורר את כל המפלגות האחרות שיכניסו את זה למצע שלהן. ועובדה,  עלה ירוק היא המפלגה היחידה בעולם שהאג'נדה שלה מתבצעת למרות שהיא עצמה לא נכנסה לפרלמנט. אז בכל פעם שאתה מדליק ג'וינט והמשטרה לא עוצרת אותך,  ולא אונסים אותך במעצר,  תגיד לי תודה. יש לי חלק קטן בזה.

במה דומה ובמה שונה המופע שלך ממופעים קודמים?

המופע החדש קצת יותר רגוע. ופחות זועם. בכל זאת התבגרתי ואף הזדקנתי.   אז המופע קצת פחות על זיונים ויותר על איך עושים כסף מכל החרא של החיים.

את מי אתה מעריך בסצנה הקומית של היום?

מעט מאוד.  רוב החדשים נראים לי מדקלמים. מעתיקים אחד מהשני ומחו"ל.  אין סגנון ייחודי לאף אחד.  אני לא יכול לזהות בדיחה ולשייך אותה למישהו.  הכל נראה ונשמע אותו דבר.  יש מעטים מאוד שכן חצו את הרף האיכותי שלי. רוב הסטנדאפיסטים החדשים בכלל לא סטנדאפיסטים.  הם משעממיסטים עם אנרגיות תזזיתיות.

 אתה עורך בר מצווה אלטרנטיבית. מה זה ואיך זה קשור למוזיקה אלטרנטיבית?


כחלק מאידיאולוגיה שלי לא להשאיר את הדת לדתיים, כי הם סתם הורסים אותה אני מכין ילדים לבר מצווה.  זה כל מיני כאלו שלא בא להם על מישהו אורתודוקסי.  ולכן מגיעים אליי הילדים היותר מיוחדים.  אלו שחושבים ומטילים ספק. וכמובן בעלי בעיות קשב וריכוז. ואני עושה להם חוויה מעניינת וכייפית ומראה להם יהדות נאורה ומצחיקה.

מה היית מייעץ לסטנדאפיסט המתחיל?

אני חושב שיש עודף סטנדאפיסטים. וכל מי שהצחיק פעם את החבר'ה בכיתה חושב שהוא סטנדאפיסט.   וזה בייחוד בנות, שידוע שהן לא מצחיקות אבל בכל זאת הן מנסות שוב ושוב.  לדבר בשטף ובאנרגיה ולעשות פרצופים זה לא ממש סטנדאפ לדעתי. אתה צריך להיות דעתן, בעל דעה ושהדעה תהיה מצחיקה. אם אתה רק מאבחן תופעות ולא אומר משהו חדש עליהן, אז אתה לא סטנדאפיסט.  אתה במקרה הטוב בדרן.   מה שטוב, שיש יותר פרנסה לבדרנים מאשר לסטנדאפיסטים,, כי הם מתאימים לחלטורות של ועדי עובדים וחרא אחר.

בסקרים רשמיים אתה עונה, דתי, חילוני, מסורתי, או אל תניח את הדת שלי? 

אני לא אוהב הגדרות. אלרגי למסגרות.  מי שאומר על עצמו חילוני בעצם מאמץ את ההגדרה של הדתיים כלפי אנשים חופשיים. זו הגדרה שהיא כמעט קללה – חילוני.  וזו מילה חדשה בעברית יחסית. עוד אין לה 100 שנה.  אני מעדיף את ההגדרה הקודמת של מי שעזב את עולם ההלכה היבש והמשמים וזה  " יהודי חופשי".    אני יהודי חופשי. "החילוניות" אגב היא ההישג הכי גדול של המין האנושי.  האפשרות לבחור במה אתה מאמין ולמה אתה מאמין. היא מאד חדשה ומרשימה.  עד לא מזמן רוב המין האנושי היה שבוי בקונספציות של הכנסייה,  הרבנות וכד'.

מה המילה שהכי מצחיקה אותך? 

יש בהחלט מילים בעלות צליל שמעלה חיוך.  אבל זה משתנה. השבוע  המילה "קדאיף" שעשעה אותי –  כמו במשפט "התרבות הערבית מבוססת  על נקמת דם , רצח על כבוד המשפחה וקדאיף. "

איפה אתה רואה את עצמך בעוד חמש דקות?


כנראה מגרבץ.

קראו עוד:

נדב פרישמן (קופה ראשית) –  ראיון ר-ציני

ערוץ טדי  -קומדיות מומלצות

הסדרה פאנץ – סצנת הסטדנאפ של שנות התשעים עכשיו בטלוויזיה

Comments

comments

מה חשבת?