לשחרר את שולי. קומדיות ישראליות 2021

אילו קומדיות ישראליות 2021 הביאה לנו, מה מיוחד בהן ומה שונה בהן

בשנים האחרונות אפשר לראות חזרה מסוימת של הקולנוע הישראלי לז'אנר הקומדיה: החל מקומדיות נעורים ועד לקומדיות סטלנים ואפילו קומדיות לגיל השלישי, גם בקומדיות ישראליות 2021.

להרשמה לניוזלטר

אם מסתכלים על הקולנוע הישראלי לדורותיו, סרטי הקאלט הזכורים לטובה הם בעיקר הקומדיות. אז בואו ונראה אילו קומדיות ישראליות 2021 הביאה לנו. בחרתי לסקר שלוש קומדיות בולטות: זאת שקרובה ברוחה לקומדיה העממית -"לשחרר את שולי"; זאת שמנסה להיות מיינסטרים-  "עוד סיפור אחד"; וזאת שזכתה לאהדת המבקרים – "אחד בלב". שלושתן מייצגות הלך רוח בקומדיה הישראלית –  זה שבחלקו עדיין מתכתב עם סרטי בורקס, וזה שעדיין מנסה להתכתב עם הומור מילניאלי מתוחכם.

קראו עוד:

סרטי קומדיה בהוט בחודש יוני

סרטי קומדיה מומלצים בנטפליקס

עולה לראש, הרפתקאות משונות, עקומות, סתומות ובעיקר מצחיקות | ביקורת סרט

לשחרר את שולי

אין מישהו בישראל שלא שמע על לשחרר את שולי, נציגה בולטת בקומדיות ישראליות 2021. מדובר ללא ספק באחד מהסרטים הישראליים המצליחים ביותר בשנים האחרונות. למרות עיכוב בהפצה בגלל מגפת הקורונה, הוא מכר כ-700 אלף כרטיסים. 

הסרט, בכיכובם של שלישיית מה קשור, הוא בעצם קומדיה פרועה למדי, כזאת שלא מתחשבת יותר מדי בפוליטיקלי קורקט. למעשה קו העלילה פה הוא מופרך למדי כבר מהרגע הראשון: שלושה גברים (לא הכי מבריקים, בערך כמו כל הדמויות של השלישייה לאורך הקריירה), יוצאים לקולומביה כדי להציל את שולי (הבן שנחטף בערבות קולומביה). 

למעשה, היציאה מחוץ לגבולות ישראל בהחלט מייצרת סיטואציות קומיות מעניינות. באחת מהסצנות היותר מוצלחות בסרט הם משחקים רולטה רוסית, ונתי (שלום מיכאלשווילי) הורג את אחד מהחוטפים בטעות בזמן שהוא מתלונן על זה שאין לו מזל במשחק.

לעיתים נראה שהעלילה די נזנחת במטרה לקדש את הגאג הבא. אין בכך דבר רע. גם אסי דיין עשה את זה ב"שלאגר", וגם האחים מרקס עשו את זה ב"לילה באופרה". האם הסרט עובד באופן מושלם? כנראה לא, אבל עדיין חלק מהרעיונות (גסים למדי, צריך להודות באמת) הם די מצחיקים. בסופו של דבר בסרט יש הרבה יותר רגעים עובדים מאשר רגעים מתים.

אני מעז לומר שמדובר בסרט שכיום היה יכול להיות מופץ רק בישראל. במקומות אחרים הוא היה נחשב לפוגעני מדי. מעבר לכך בניגוד למצופה, "לשחרר את שולי" הוא לא סרט בי מובי. מבחינת ערכי ההפקה הוא די דומה לסרטים ישראליים אחרים שיצאו בשנים האחרונות.

האם מדובר בתת ז'אנר חדש בהתהוות? הישראלי שמגיע לעולם הגדול ומראה לו איך הדברים צריכים לעבוד? בהחלט יכול להיות.

עוד סיפור אחד 

"סיפור אחד" הוא קומדיה ישראלית רומנטית, מהבולטות שבקומדיות ישראליות 2021. ניתן לייחס את הסרט לז'אנר העדין יותר שמתמקד בעיקר בדיאלוגים שנונים.

הסרט מתקיים במבנה של סיפור בתוך סיפור. מכאן מגיע שמו של הסרט – "עוד סיפור אחד", המבוסס על ספרו של עמרי ברק "לחוץ חתונה". גורי אלפי וירדן גת (דינה סנדרסון) יושבים בבית קפה בדייט ומעלים באוב את סיפורו של אדם (הבן אדם הכי נחמד שלא מוצא זוגיות). מה עוד קורה בסרט? ירדן היא כתבת שמנהלת רומן עם הבוס שלה במערכת העיתון (ליאור אשכנזי).

היא משתמשת בחבר שלה למשרד – אדם (מעיין בלום המקסים) כדי לכתוב כתבה על תוכנה מתקדמת שמוצאת את השידוך המושלם. מכאן מתחיל סיפורו של אדם בדרך למציאת אהבת חייו. הקושי האמיתי בסרט הוא שהוא לא מפותח מספיק. למעשה הוא מרגיש כמו פרק לא רע בכלל של סדרת טלוויזיה, הדבר נובע בעיקר מכך שהסיטואציות הקומיות הן די סטנדרטיות (לרובנו היו חוויות משעשעות יותר ופרועות בחלק מהדייטים שלנו)

החלק הטוב ב"עוד סיפור אחד" הוא המשחק היחסית מאופק. הדבר בולט לעין בסצנה שבה אדם פוגש את מאיה שקד (דניאל גל)  ונדרס על ידיה, דבר שמוביל למספר סצנות אינטימיות ויפות. באמת נראה שהשחקנים עשו מאמץ לא קטן במסגרת שניתנה להם. החלק הפחות טוב הוא התסריט – הדיאלוגים סבירים אבל אין באמת סצנות שיגרמו לסרט הזה לבלוט החוצה. 

קומדיה בדרך כלל עובדת על אלמנט ההפתעה. וברגע שהסרט הוא צפוי לחלוטין בערך מהדקה ה-30, אז צריך להתאמץ הרבה יותר בשביל לגרום לנו לצחוק. בסופו של דבר מדובר בקומדיה בוסרית למדי, כזאת שמנסה אבל לא מצליחה לגעת ולרגש באמת. 

אחד בלב

נקודת הפתיחה של הסרט "אחד בלב" היא מבטיחה: צוות שחקנים איכותי ובמאית מהשורה הראשונה-  נעם (רן דנקר) ואלינור (אביגיל הררי) מככבים בסרטה של הבמאית טליה לביא (אפס ביחסי אנוש), המסכם את הרשימה שלנו על קומדיות ישראליות 2021. 

לכאורה מדובר בסיפור פשוט למדי על גבר ואישה שהולכים לאיבוד פיזי ונפשי בערב הכלולות שלהם.

קצת כמו בסרט "שמונה וחצי" של פליני הם חוזרים להתעמת עם אהבות ישנות וקשיים שכנראה נמצאים אצלם עמוק בנפש (אבל עם קצת פחות מלנכוליה). 

שם הסרט "אחד בלב" נגזר מאהוב שכל אחד מבני הזוג השאיר מאחור. במהלך הסרט הם יוצאים לסוג של מסע סהרורי ברחבי ירושלים בחיפוש אחר האחד שנשאר מאחור. הם פוגשים טיפוסים תמוהים מהעבר, ובכל פעם שמסתיימת לה פגישה, הם חוזרים להתעמת שוב עם עצמם.

ניתן לראות את המאמץ הניכר שהושקע בכתיבת הדיאלוגים השנונים למדי והצילום המרהיב לכל אורך הסרט. זאת קומדיה דרמטית, כזאת שיש בה הרבה רגעים יפים של חן וחסד – הדבר בולט בסצנה שבה אלינור רוקדת עם המאבטחים, זאת סצנה סוריאליסטית ומשעשעת המשלבת בין המציאות לפנטזיה.

בנוסף שחקני המשנה מוסיפים לא מעט רגעים יפים לסרטים, בעיקר מאיר סויסה בתפקיד אב החתן ואורלי זילברשץ בתפקיד האם רותי. אם ניתן לסכם את "אחד בלב", אפשר לומר שמדובר בקומדיה קצת מתוחכמת אבל משעשעת. 

קומדיות ישראליות 2021 הן סמן לחזרת הקומדיה למיינסטרים?

לסיכום ניתן לומר שישנה תקווה לקומדיה הישראלית – אומנם לא כל סרט הוא יצירת מופת, אבל יש סיכוי לא רע שהקומדיה הישראלית תחזור ללב המיינסטרים הקולנועי בישראל בקרוב.

להזמנת הרצאות:

דרור

0547454667

[email protected]

Comments

comments

מה חשבת?