עם מותה של האפליקציה, הגיע הזמן להסתכל לאחור על ההשפעה שלה על עולם הקומדיה, והאם הייתה כזו?

 

חברים, התכנסנו כאן היום לקבור אפליקציה. כן, האדונים בטוויטר הודיעו, שאפליקציית Vine,תפסיק את הפעילות שלה בחודשים הקרובים. הו, ויין, כיאה לסרטונים שלך, לא היית כאן הרבה זמן, אבל שרדת יותר מאפליקציות אחרות. ווין הוקמה ביוני 2012 עם קונספט פשוט: וידיואים של שש שניות. אף אפליקיציה לפני זה לא הגבילה את מספר השניות של סרטון! טוויטר, שזכו להצלחה רבה עם הגבלת מספר התווים של טקסט, התרגשו וקנו את ויין באוקטובר 2012 קצת לפני ההשקה הרשמית שלהם. והשאר היסטוריה. ואז, פתאום, כאילו משום מקום, טוויטר הודיעו על סגירת האפליקציה. ויין אף פעם לא נהייתה באמת פופולרית בארץ, לעומת רשתות חברתיות אחרות, אבל לי היה אותה, והייתי עוקב אחרי אנשים בה ובודק אותה על בסיס יומי. אז אני חושב שאני מספיק מבין בה כדי להספיד אותה. עכשיו, אפשר להסתכל אחורה על ההשפעות של ויין על עולם ההיפ-הופ (הרבה שירים השנה התפרסמו בזכות שימושם בויינים) או אפילו תעשיית הבידור כולה. אבל מה היו השפעותיה של האפליקציה על עולם הקומדיה? הבה נבדוק.

הכוכבים הגדולים הראשונים של ויין היו, בדומה לטוויטר, אנשים שמפורסמים בעולם האמיתי. אני לא מדבר על אנשים ברמת בראד פיט או אפילו אשטון קוצ'ר, אבל שחקנים וקומיקאים. הכוכבים הגדולים של ויין בהתחלה היו אנשים כמו אדם גולדברג, שחקן האופי שאותו תזהו מדברים כמו "נקמת הפטיש העברי" או העונה הראשונה של פארגו, השחקן והקול של דוקטור ונצ'ור ב"ונצ'ור ברות'רס" ג'יימס אורבאניאק או הקומיקאי הצעיר בו ברנהם. יוצרים אלה השתמשו באפליקציה כהסחה מחייהם המקצועיים, שם כל דבר צריך לעבור אישור ופוקוס גרופס. בזמן שגולדברג מחכה לתקציב לסרט העצמאי הבא שלו, הוא יכול לעשות סרטון קטן על מה שהוא רוצה. הכוכב הגדול מבין כל אלה היה כנראה וויל סאסו, שחקן וקומיקאי שמוכר בעיקר מעברו בתכנית המערכונים של פוקס, MadTV. סאסו יצר עולם משלו בסרטוני הויין שלו עם דמויות ובדיחות חוזרות כמו: ארנולד שוורצנגר נוהג או לימונים שמתפרצים פתאום מהפה שלו.

אבל אחרי כמה זמן, ובדומה למה שקרה בטוויטר, הסלבים האמיתיים הבינו שיש להם דברים יותר חשובים מלכתוב בדיחות או לעשות סרטונים קצרים, מה שפינה מקום לשלב הבא: כוכבי הויין. כלומר אנשים שלא היו מפורסמים לפני האפליקיציה, והתפרסמו בזכותה. לרוב אלה היו אנשים מעצבנים, לא מצחיקים בצורה כואבת ומחורבנים באופן כללי. למשך הרבה זמן אם הייתם נכנסים לקטגוריית Comedy בויין, הייתם רואים את אותם בדיחות מעפנות על: הבדלים בין שחורים ולבנים, הבדלים בין גברים ונשים, פלוצים, בדיחות גזעניות ומכיוון שויין איפשרה גם לילדים ובני נוער ליצור תוכן בקלות, הורים ובית-ספר. פשוט מאות ילדים זבי חוטם עם סרטונים כמו "כשאמא שלך אומרת לך להוציא את הזבל", "כשאמא לא קנתה חטיפים במכולת", "כשהמורה נותנת לך שיעורי בית" וחרא כזה. וכמובן איפה שיש "קומדיה" באינטרנט, יש ממים. כל כמה חודשים איזה סרטון חדש היה מגיע, וכוכבי הויין היו מחליטים פה אחד: "כן! זה מצחיק! בוא נשתמש בסרטון הזה כרפרנס במקום לחשוב על פאנצ'ליין."

כמה מהעבריינים הנוראים ביותר שהשתלטו על דף ה"הכי נצפים" הם: בריטני פורלאן, שידועה בעיקר בגזענות וגניבת בדיחות וקרטיס לאופור שלא רק שייצר תוכן מזעזע, הוא גם בן-אדם נוראי מחוץ לאפליקציה שהואשם באונס של חברה שלו, שבמקרה גם הייתה משתמשת פופולארית באפליקציה. ויש גם "נערי הויין" בני נוער חמודים עם תספורות אופנתיות ובלי חוש הומור, שבסיס המעריצים שלהם מורכב ברובו מנערות צעירות שהקראש שלהן עליהם תהיה אולי ההכרות הראשונה שלהם עם אכזבה רומנטית. בשיאם נערי ויין אלה אפילו יצאו לסיבוב… טוב, לא הופעות, כי הם לא עושים שום דבר, אבל… סיבוב מפגשים, אני מניח? בו הילדות יכלו להצטלם איתם ואולי לגעת להם בשיער.

כן, בתקופה הזאת נראה שאין שום סיבה לשמור על האפליקציה. אבל אז משהו קרה… פתאום התחילו לצוץ ויינרים חדשים, גם הם לא מפורסמים ממקום אחר, שיצרו תוכן… מצחיק. אני לא אומר יצירות מופת אבל סרטוני שש שניות מצחיקים שבנויים לא על סטריאטופים וקלישאות אלא על הומור נונסנס, משחקי מילים ולעג למשתמשים הפופולריים. משתמשים כמו אארון צ'ונינג, כריס מלברגר וקול הירש. ועכשיו עם סגירת האפליקציה גם אנשים אלו יאבדו את המקום ליצירת תוכן שלהם ואפילו את הפרנסה שלהם. וזה קצת עצוב.

אבל, חזרה לשאלה: מה הייתה ההשפעה של ויין על עולם הקומדיה? אני זוכר כשהאפליקציה התחילה, אנשים צעקו "כושר הריכוז של הצעירים כל-כך קצר!" "זה העתיד, דברים יהיו רק בחמש שניות", אבל זה לא קרה. מפורסמים וחברות מדיה ניסו להשתמש באפליקציה, ראו שזה לא עובד, והמשיכו. אנשים עדיין עושים סדרות של שעה כל פרק וסרטים של שעתיים, אף אחד לא מתיישב לראות את הפרק החדש של סדרת הויין של "ברוקלין 99". וגם כגשר קפיצה למדיומים אחרים, האפליקציה נכשלה. הכוכבים הגדולים של ויין מקבלים במקרה הכי טוב (טוב להם. רע לנו.) תפקידים קטנטנים בסדרות ובסרטים גדולים ותפקידים ראשיים בזבל שיוצא ישירות לאינטרנט. ניסו לתת סדרת טלוויזיה לכמה מהכוכבים הגדולים שהזכרתי קודם, אך גם זה נפל, בין השאר בגלל האשמות האונס של אחד הכוכבים. אני מקווה שהאנשים המוכשרים באפליקציה ימצאו מקום בהמשך דרכם, אבל בסופו של דבר, אני חושב שזמנה של ויין, כמו הסרטונים שבה, בא והלך, בלי להשאיר יותר מדי רושם. ועכשיו לסיום ההספד, קטע מוזיקלי:

Comments

comments

מה חשבת?